Intressanta länkar

REKOMMENDERAD LÄSNING, SVERIGE

Att arbeta med särskilt begåvade elever, Skolverket

http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/sarskilt-begavade-elever-1.230661

Satsning på särbegåvade barn i förskola och skola, Politisk motion

http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Arbetarekommuner/varmdo/Var-politik-i-Varmdo/Vara-motioner-och-forslag/Satsning-pa-sarbegavade-barn-i-forskola-och-skola/

Uppdrag att främja grund-och gymnasieskolan arbete med särskilt begåvade elever, Regeringen

http://www.regeringen.se/sb/d/18298/a/245748

Stöd och stimulans i Klassrummet, Skolinspektionens rapport

-Rätten att utvecklas så långt som möjligt

http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/stod-och-stimulans/kvalgr-stod-och-stimulans-2014-2.pdf

Handlingsplan Särbegåvade elever 2014, SKL

http://skl.se/download/18.547ffc53146c75fdec0eeeb9/1405428232070/skl-handlingsplan-2014-sarbegavadeelever.pdf

ARTIKLAR

Särskilt begåvade elever ska få bättre stöd och stimulans

http://www.dn.se/debatt/sarskilt-begavade-elever-ska-fa-battre-stod-och-stimulans/

Särbegåvade går förlorade i den jämlika skolan

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/skolverket-strok-text-som-lyfte-fram-olikheter-hos-elever_4522158.svd

Klassens bråkstake kan vara blivande professor

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/klassens-brakstake-kan-vara-blivande-professor_6579677.svd

REKOMMENDERAD LÄSNING, INTERNATIONELLT

European Talent Center, Budapest

http://talentcenterbudapest.eu

Davidson Institute for Talent Development, Gifted Girls

http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10171.aspx

Asynchronous Development in Gifted Children

http://www.raisinglifelonglearners.com/asynchronous-development/

Kazimierz Dabrowski:Dabrowski´s Theory of positive Disintegration

http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_Disintegration 

Howard Gardner

http://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner

Howard Gardner: Theory of multiple intelligences

http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_multiple_intelligences

Joseph Renzulli & Three rings theory

http://www.gigers.com/matthias/gifted/three_rings.html

Några publikationer som är grattis från den engelska psykologen Joan Freeman

http://www.joanfreeman.co.uk/freepublications.php

Head of States and Business Leaders participate in launch of “The Global STEM Alliance” at the United Nations

http://www.nyas.org/AboutUs/MediaRelations/Detail.aspx?cid=a29b4a5a-c6c9-41d2-8b8e-e68094947020

INSPIRERANDE FÖREDRAG

Begåvningsinitiativets konferens om särbegåvning

Begåvning – tillgång eller belastning? Se på UR.se

Ingrids och Ansa föreläsning, live:
http://urplay.se/Produkter/188331-UR-Samtiden-Begavning-tillgang-eller-belastning-Olika-men-lika-infor-skollagen

Paneldiskussion med bl a skolverket:
http://urplay.se/Produkter/188330-UR-Samtiden-Begavning-tillgang-eller-belastning-Hinder-for-en-begavad-elev

Mikael Dahléns (professor på Handelshögskolan) föreläsning:
http://urplay.se/Produkter/188329-UR-Samtiden-Begavning-tillgang-eller-belastning-Stall-er-pa-banken

Ken, särbegåvad, som blev placerad i särskola:
http://urplay.se/Produkter/188332-UR-Samtiden-Begavning-tillgang-eller-belastning-Kallad-dum-tills-man-tror-pa-det

Vill du välja mellan alla delar i programmet:
http://urplay.se/Produkter/188336-UR-Samtiden-Begavning-tillgang-eller-belastning

– Ken Robinson: Do schools kill creativity?

– Geoff Mulgan: The Studio School

– Sugata Mitra’s new experiment in self/teaching

– Rita F. Pierson: Every kid needs a champion

-DJ, Focus från Sierra Leona

Responder

Por favor, inicia sesión con uno de estos métodos para publicar tu comentario:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s